Kikelet (március) hava 5.-e a brit „Tűzköpő”, a Spitfire szülinapja.
1936-ban e napon repült először a Supermarine Spitfire, a brit eggyüléses vadászrepülőgép, amelyet a Brit Légierő (Royal Air Force) és a szövetségesei is használtak a 2. Világháború során.
„Klasszikus” Spitfire (19 Squadron) 1938-ban.
A brit „Tűzköpő” – számtalan (számos) változatban – egészen az 1950-es évekig üzemben maradt…
A hegyes szárnyvégű „Tűzköpő” (Spitfire HF Mk VII) nagyobb magasságú repülésekre volt alkalmas, mint kerekdedebb elődei:
A kerek(dedebb) szárnyvégű „Tűzköpő” (Spitfire PR.Mk.XIX)
Supermarine Spitfire LF Mk XIIs raj (41 Squadron) 1944 áprilisában.
A brit „Tűzköpő” (Spitfire) volt a valaha legnagyobb számban gyártott brit repülőgép, és az egyetlen vadászgép, mely az egész háború alatt gyártásban maradt. Mondhatni a brit „Tűzköpő” (Spitfire) nyerte meg Britanniának (nem kevés amerikai segítséggel) Nyugat-Európa légterét.
A Supermarine Spitfire oldal-vázrajza.
És az utolsó még üzemképes Spitfire Mk IIa P7350, amely még harcolt az Anglia légteréért folyó légiháborúban (Battle of Britain).
Az angolok nagylelkűségére jellemző, hogy még a jugoszlávoknak is jutott belőle…
352 (Yugoslav) Squadron RAF (Balkan Air Force) az első bevetés előtt 1944 augusztus 18.-án, az olasz Canne repterén. El is adósodott Britannia… Csak 2012-re fizette ki Amerikának a hitelét ! Nemhiába !
Meg volt tervezve ez a 2. Világháború. Ahogyan az első is. – Úgy tűnik, nem Britannia tervezte…
Spitfire – Messerschmitt légicsata… melyből kiderül, ki is volt a levegő igazi ura…
És egy beszédesebb film angolul: amelyet az internáci harács-férgek töröltek, így most bemutatni nem tudok…
Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...