Jégmezők lovagja – Alekszandr Nyevszkij képregényes emlékezete
2012. november 14., szerda

Ismét egy évforduló, mely alkalmat ad némi képregényes összefüggések felidézésre… Ma 749 éve, 1263. november 14.-én hunyt el Alekszandr Jaroszlavics Nyevszkij vlagyimiri nagyfejedelem, az orosz történelem legendás alakja, az 1240-es teuton invázió megállítója, az ortodox egyház szentje – a „jégmezők lovagja”.

Mert hát mi, itt Magyarországon inkább így ismertük őt – Eisenstein 1938-ban készült, s a mozikban, iskolai előadásokon sokszor levetített filmje, az Александр Невский magyar címe alapján. Mi, gyerekek elsősorban persze nem a művészi értékeket láttuk Eisenstein fekete-fehér alkotásában, hanem az akciódús jeleneteket. Mondanom sem kell, hogy ebben a harcban mindenki az oroszoknak drukkolt, s mikor a galád, gyermek- és anyagyilkos betolakodók alatt beszakadt a jég, az egész mozi harsányan együtt ünnepelt…

A történet 2008-as orosz feldolgozása, az Igor Kalenyov rendezte Alekszandr – a névai csata(Александр. Невская битва) a magyar forgalmazásba sajnos nem jutott el, pedig egyike volt az új orosz filmgyártás epikus alkotásainak. A viszonylag kis költségvetésű mozi (nyolc millió dollárból készítették) ugyan a nagy, monstre csatajeleneteket nélkülözte, jeleskedett viszont a jellemábrázolásban, a bojárok intrikáinak s persze a fejedelem nagyságának, emberségének árnyalt ábrázolásában.

Vaszilij Jan azonos című „regényes életrajza” Csergezán Pál illusztrációival 1958-ban jelent meg magyarul, s ezt követően sok kiadást ért meg: utoljára a nyolcvanas évek elején adta ki a Móra. Magyarországon képregény – tudomásom szerint – nem készült Jan könyvéből, de túl sok más országokban sem: meglepő módon Oroszország is csak egy alkotással adózott nemzeti hőse emlékezetének.

Az 1990 után szárnyait bontogató új, orosz képregény (ahogy később aztán az animációs film is) szívesen fordult a történelmi témákhoz. Az orosz történelem hősei című sorozat első füzete 1991-ben Alekszandr Nyevszkij életét dolgozta fel. A forgatókönyvet Viktor Frolov és Oleg Jakovlev írták, a rajzokat Viktor Trofimov készítette. A 100 000 példányban megjelent album annyiban egyedi, hogy a szöveget orosz és angol nyelven egyaránt tartalmazta.

A történeten – és az alkalmazott formanyelven – még erősen érződik az Eisenstein-film hatása. „Vegyes” technikájú képregény: képaláírásos és szövegbuborékos kockák váltogatják egymást. Trofimov rajzai itt-ott karikatúra-szerűek: bár tehetséges művész, ehhez a realista megközelítést igénylő feladathoz láthatólag nem igazán tud felnőni…


A második Paul Teng, a holland történelmi képregény nagyszerű rajzolója és Vladimir Volkoff 1994-ben készült Nyevszkij-feldolgozása volt. A finom, könnyű vonalakkal dolgozó Teng munkáiban maximális történeti hitelességre törekszik. Rajzai pontosak, részletgazdagok, hitelesek – egyedi hangulatot is közvetítenek. Volkoff forgatókönyve kicsit romantikába hajló, szerelmi szálat sem nélkülöző, de a történeti tényekhez ragaszkodó mese, sok látványos csatajelenettel – eszményi alapjául szolgálhatna egy újabb filmes feldolgozásnak.

Ben McCool és Mario Guevarra 2012 májusában megjelent albuma, a Nyevszkij: a nép hőse (Nevsky: Hero of the People) viszont tudatosan az Eisenstein-filmre építkezik. Ízig-vérig modern, mai képregény: Mario Guevarra rajzai erőteljesek, lendületesek, David Barron, Allen Passalaqua és Peter Panatzis digitális színezése a legtöbbször a kor hangulatához méltóan sötét képeket vibrálóvá, kicsit talán túlságosan is „neon-hatásúvá” teszi.

Az alkotók kifejezett szándéka volt, hogy a mai néző számára, mai formanyelvet használva értelmezzék újra Eisenstein klasszikusának képi világát. Alig titkolt vágyuk, hogy munkájukkal egy új, monumentális történelmi filmhez adjanak inspirációt – s alighanem egy ilyen alkotás (persze nemzeti történelmünk valamely nagy alakjával) a magyar nézők szívéhez is könnyen találná meg az utat. Bán Mór és Fazekas Attila Hunyadija – melynek karácsonyra jelenik meg színes album-változata – szintén felkínálja ezt a lehetőséget – a magyar filmgyártáson múlik, hogy mennyire tud majd élni vele…
Forrás: http://verebics.blogspot.hu/2012/11/jegmezok-lovagja-alekszandr-nyevszkij.html